Pages

24 June 2013

Kejadian & Peristiwa Aneh Bahagian 3: Kehilangan Video Rakaman Apollo 11

Dunia jika penuh dengan objek misteri, orang, tempat, dan peristiwa-peristiwa yang memerlukan lebih banyak penyelidikan. Dalam 30 tahun yang lalu, manusia telah membuat beberapa kemajuan sains yang luar biasa dalam bidang arkeologi, astronomi, teknologi komputer, radar, fizik, kimia, biologi, dan statistik. Orang ramai mula memahami lebih lanjut mengenai bagaimana Bumi itu telah dicipta dan telah mengenal pasti anomali yang wujud di angkasa. Beberapa kajian telah membuka soalan mengenai peristiwa-peristiwa bersejarah dan teori saintifik. Kita hanya boleh berharap bahawa orang ramai akan berkembang dan lebih memahami peristiwa sejarah pelik, bukan bergerak ke arah yang bertentangan. Artikel ini akan mengkaji sepuluh topik pelik yang memerlukan penjelasan yang lebih sedikit oleh kerajaan-kerajaan dunia.

17 07 2009 0549001001247821155 Nasa


Ia boleh dikatakan bahawa video yang paling penting dalam sejarah manusia hilang tanpa kesan. Pada 21 Julai 1969, siaran langsung Neil Armstrong dan Buzz Aldrin berjalan di bulan disiarkan di seluruh dunia. Enam ratus juta orang, atau satu perlima daripada umat manusia pada masa itu, menyaksikan acara tersebut. Video itu sangat kabur kerana keterbatasan teknologi pada masa itu. Pada tahun 1969, hanya lebar jalur yang terhad boleh didapati untuk menghantar isyarat video, yang perlu multipleks kembali ke Bumi, jadi video dari Apollo 11 moonwalk telah dihantar dalam format SSTV 10 bingkai sesaat pada 320 baris resolusi.

Asalnya, format SSTV adalah serasi dengan NTSC yang sedia ada, PAL, dan piawaian televisyen SECAM, jadi pita telah ditukar kepada format yang berbeza. Semasa penukaran, isyarat langsung dihantar ke monitor video yang berkualiti tinggi dan skrin itu hanya merekodkan-semula dengan kamera televisyen konvensional dan disiarkan kepada dunia. Batasan optik dan kamera ketara diturunkan Sebaliknya, kecerahan, dan resolusi video SSTV asal. Ia juga meletakkan sejumlah besar bunyi dalam siaran.

Anda akan berfikir bahawa NASA akan diiktiraf kepentingan besar pita analog asal dalam format SSTV dan disimpan mereka dalam persekitaran suhu terkawal dan selamat, tetapi ini tidak berlaku. Pada tahun 2006, cerita berlaku bahawa NASA telah kehilangan 700 kotak pita data magnet, termasuk rakaman asal SSTV daripada moonwalk itu. Kesilapan yang sangat besar kerana teknologi moden dengan mudah boleh membenarkan pita SSTV untuk berubah menjadi video yang lebih tinggi kualiti Apollo 11 pendaratan di bulan. Kesilapan yang telah hanya didorong teori konspirasi yang mendakwa moonwalk itu diadakan.


No comments:

Post a Comment