Pages

24 June 2013

Kejadian & Peristiwa Aneh Bahagian 1: Lelaki Berpayung

Dunia jika penuh dengan objek misteri, orang, tempat, dan peristiwa-peristiwa yang memerlukan lebih banyak penyelidikan. Dalam 30 tahun yang lalu, manusia telah membuat beberapa kemajuan sains yang luar biasa dalam bidang arkeologi, astronomi, teknologi komputer, radar, fizik, kimia, biologi, dan statistik. Orang ramai mula memahami lebih lanjut mengenai bagaimana Bumi itu telah dicipta dan telah mengenal pasti anomali yang wujud di angkasa. Beberapa kajian telah membuka soalan mengenai peristiwa-peristiwa bersejarah dan teori saintifik. Kita hanya boleh berharap bahawa orang ramai akan berkembang dan lebih memahami peristiwa sejarah pelik, bukan bergerak ke arah yang bertentangan. Artikel ini akan mengkaji sepuluh topik pelik yang memerlukan penjelasan yang lebih sedikit oleh kerajaan-kerajaan dunia.


Um

Pada hari John F. Kennedy telah dibunuh di Dealey Plaza, berpuluh-puluh orang yang menangkap bukti fotografi pembunuhan. Bukti-bukti yang paling penting telah diambil oleh Abraham Zapruder, menunjukkan "headshot" kepada Kennedy. Dalam usaha untuk menentukan apa yang berlaku hari itu, pegawai-pegawai kerajaan telah memeriksa dan meneliti setiap sudut video. Salah satu contoh yang paling terkenal adalah Babushka Lady, yang menyaksikan penggambaran berhampiran pembunuhan, tetapi tidak pernah dikenal pasti oleh pihak polis.

Satu lagi orang misteri yang dilihat semasa pembunuhan JFK adalah lelaki berpayung. lelaki tersebut boleh dilihat dalam beberapa rakaman video dan gambar-gambar pembunuhan, termasuk dalam rakaman Zapruder . Beliau adalah satu-satunya orang di Dealey Plaza dengan payung, yang telah dianggap luar biasa kerana ia adalah hari yang cerah. Dalam video, lelaki berpayung boleh dilihat membuka payung dan mengangkatnya tinggi ketika limosin JFK menghampiri. Beliau kemudian memutar payung mengikut arah jam ketika limousin bergerak perlahan dan JFK ditembak.


Selepas kejadian pembunuhan, seorang lelaki payung itu duduk di kaki lima di sebelah tanda Stemmons Freeway. Dia kemudian bangun dan berjalan ke arah Texas School Book Depository. Identiti sebenar lelaki payung itu tidak pernah ditemui. Tindakan beliau telah di tengah-tengah pelbagai filem yang mengkaji teori konspirasi JFK, termasuk filem Oliver Stone. Teori ini mencadangkan bahawa lelaki yang menggunakan payung adalah isyarat penembak. Lebih tepat lagi, dia boleh telah memberi isyarat pemandu Kennedy, yang telah diarahkan untuk memperlahankan kenderaan. Ramai orang yang menyaksikan pembunuhan itu berkata limousin Kennedy boleh dikatakan hampir berhenti di tengah-tengah jalan sebelum dia ditembak.


Satu teori yang biasa adalah bahawa manusia berpayung menggunakan damak racun untuk melumpuhkan JFK semasa pembunuhan. ada seorang lelaki berkulit hitam yang dilihat berdiri di sebelah lelaki berpayung. Dalam video Zapruder, orang berkulit hitam yang menyaksikan membuat pergerakan secara tiba-tiba ke arah JFK pada bingkai 202 (rujuk gambar di atas). Dia kelihatan seperti dia membuat gerakan tabik Nazi terhadap presiden. Perkara yang sama lelaki berkulit hitam itu bercakap menggunakan walkie-talkie di Dealey Plaza.





Pada tahun 1978, selepas rayuan kepada orang ramai oleh Jawatankuasa AS terhadap kes pembunuhan, seorang lelaki bernama Louie Steven Witt datang ke hadapan dan mendakwa beliau adalah seorang lelaki berpayung. Witt berkata beliau membawa payung ke Dealey Plaza untuk menarik perhatian Kennedy. Teori lain mengatakan lelaki berpayung tersebut adalah CUban America adalah bahawa lelaki itu adalah payung Manuel Hlozkova seorang berdarah Cuba Amerika , yang mempunyai hubungan rapat dengan E. Howard Hunt. Hlozkova meninggal dunia secara misteri pada tahun 1977, yang aneh nya ketika, jawatankuasa pembunuhan AS sedang menyiasat identiti lelaki berpayung.

ikuti sambungan di bahagian 2 

No comments:

Post a Comment