Pages

21 June 2013

Kebenaran Di Sebalik Lagenda? - Kisah Hugh Williams




Terdapat video popular di internet hari ini dipanggil "The Strangest Coincidence Ever Recorded??". Ia menceritakan tentang sebuah kapal yang tenggelam di Selat Menai di luar pantai Wales pada 5 Disember 1664. Semua 81 penumpang meninggal dunia, kecuali seorang. Namanya ialah Hugh Williams. Kemudian pada 5 Dis 1785 kapal lain dengan 60 kapal karam di Selat Menai. Satu-satunya yang masih hidup - seorang lelaki bernama Hugh Williams. Pada 1820 pada 5 Disember, sebuah kapal ketiga tenggelam di Selat Menai. Semua 25 kapal telah mati lemas kecuali, anda fikirkan, seorang lelaki bernama Hugh Williams.Satu kisah yang menakjubkan, tetapi ia sejarah atau hanya diceritakan kisah laut yang dongeng? mungkin ada sikit-sikit kedongenangan nya.




Satu versi cerita muncul sebagai nota kaki pada muka surat 155 Buku Cliffe ini Wales Utara, yang diterbitkan pada tahun 1851. Cerita ini bermula dengan karamnya kapal pada 5 Disember, 1664 dan 1785, dengan Hugh Williams, satu-satunya yang masih hidup. Cerita berubah untuk tragedi karam tahun 1820. Hugh Williams masih hidup  tetapi tragedi itu berlaku pada Ogos 5, bukan 5 Disember. Nota kaki seterusnya menyebut bahawa, "Sekali lagi pada 20 Mei 1842, bot telah menyeberangi Menai, berhampiran tempat di mana malapetaka atas berlaku, apabila dia kecewa dengan 15 penumpang, dan semua binasa kecuali satu, tetapi dalam tragedi ini nama yang masih hidup adalah Richard Thomas. "Buku yang lain, Panduan Wales Utara oleh Francis Coghlan diterbitkan pada tahun 1860, mengulangi kisah tiga bangkai kapal bertarikh Ogos 1842 .


Terdapat bukti dokumentari untuk sekurang-kurangnya versi
cerita 1785 . Muka surat 281-286 buku William Bingley "North Wales, termasuk pemandangan yang, Antiquities dan Kastam" 1804, Vol. 1. menggambarkan Hugh Williams melarikan diri dari kapal karam pada 5 Disember 1785.Satu lagi versi cerita ini ialah: Pada 10 Julai 1940, sebuah kapal pukat tunda British telah dimusnahkan oleh Jerman - hanya dua orang lelaki yang terselamat, seorang lelaki dan anak saudaranya - mereka kedua-duanya dipanggil Hugh Williams.
 
Satu perkara yang jelas dari kisah Hugh Hugh dan Pak Cik beliau - Hugh Williams bukanlah satu nama yang luar biasa dalam Wales. Nampaknya Anglicization nama Welsh mempunyai kesan. Dari Nama Welsh: ... pada abad ke-15 pelbagai nama-nama yang digunakan dipengaruhi oleh populariti besar bilangan yang terhad nama-nama seperti John, William dan Thomas, yang juga telah diguna pakai di England pada masa itu.  nama keluarga tetap telah diterima pakai secara beransur-ansur di Wales, jadi anak William sering mengambil nama pertama bapanya sebagai terakhir, iaitu bagaimana nama-nama pertama popluar menjadi nama keluarga yang sama. Malah, akaun Coghlan daripada tiga bangkai kapal berakhir dengan komen: "Ini kebetulan yang luar biasa hanya dapat dijelaskan oleh keadaan yang bahawa nama Hugh Williams adalah sangat biasa di bahagian-bahagian ini."


 Jadi ternyata selamat untuk mengatakan bahawa jawapan kepada soalan yang tersirat dalam tajuk video "The Strangest Coincidence Ever Recorded?" Tidak. Nama Hugh Williams adalah perkara biasa dan di perairan North Wales adalah khianat. Dalam tempoh hampir dua ratus tahun tidak begitu tidak mungkin bahawa akan ada tiga mangsa tunggal bangkai kapal yang mempunyai nama yang sama. Dua pada hari yang sama bulan adalah kurang, walaupun lebih daripada 100 tahun, mungkin tidak mustahil bahawa sama ada.Ia adalah cerita dongeng laut yang baik semua yang sama.


No comments:

Post a Comment