Pages

22 June 2013

Lebih 25,000 Lebah Mati di Oregon

bee
Dianggarkan 25,000 lebah mati ditemui itu hari ini berhampiran tempat letak kereta di Wilsonville, Oregon.
Bermula Ahad lepas, pembeli mula perasan lebah yang mati jatuh dari pokok-pokok di pusat membeli-belah plaza, kawasan perumahan kepada kira-kira 65 Eropah pokok Linden.
NGO Kumpulan pemuliharaan , Persatuan Xerces, kata panggilan mula mencurah masuk dengan laporan mengenai kejadian tersebut.


"Untuk pengetahuan kita, ini adalah salah satu kematian lebah yang terbesar didokumenkan di Amerika Syarikat Barat Ia adalah menyayat hati untuk ditonton," kata Rich Hatfield pegawai biolodi NGO Xerces .
Kematian mungkin mewakili kehilangan sebanyak 150 kawanan kumbang, yang amat penting kepada
pertanian Oregon . Lebah Madu dan ladybird juga ditemui mati.
Ahli Xerces, termasuk
Pengarah Program pendebunga Mace Vaughan, sebaik dimaklumkan Jabatan Pertanian Oregon, sementara juga mengumpul spesimen diri mereka sendiri. Vaugh merancang untuk menghantar lebah yang mati ke North Carolina makmal bebas yang pakar dalam ujian kehadiran racun perosak.
"Saya tidak pernah melihat apa-apa jenis kematian lebah pada skala ini," kata Vaughan.
Selepas membuka penyiasatan, Jabatan Pertanian Oregon telah mengesahkan bahawa racun perosak baru-baru ini telah disembur di atas pokok.
"Kami sedar permohonan racun perosak di sekitar, tetapi masih belum dikenal pasti bahan aktif. Kami sedang dalam proses menemuduga pihak yang mungkin telah menggunakan racun perosak, "kata Dale Mitchell, sebuah
Wakil Jabatan Pertanian Oregon .
Laporan kemudian mengesahkan bahawa lanskap disembur racun serangga yang dikenali sebagai Safari, yang tidak sepatutnya digunakan ketika  bunga dalam keadaan mekar. Pokok-pokok besar akan menjadi toksik untuk hari akan datang.
Walaupun sesetengah menyebut kemungkinan pokok Linden Eropah yang jenis beracun tertentu, Pengarah Eksekutif Xerces Scott Hoffman Black mengatakan punca kematian adalah pasti keracunan akut.
"Mereka membuat satu kesilapan besar, tetapi malangnya ini tidak begitu luar biasa. Jelas mereka tidak ikut arahan label, "kata Black.
Jabatan Pertanian Oregon berkata ia adalah terlalu awal untuk mengetahui dengan jelas.


"Ia masih berterusan. Kakitangan saya adalah di luar sana sekarang dan masih terdapat lebah yang mati, "kata Black
Kajian bebas terus menunjukkan kepada racun perosak sebagai faktor utama dalam jumlah lebah yang mati.
Satu kajian baru-baru ini yang dijalankan oleh Pihak Berkuasa Keselamatan Makanan Eropah mendapati bahawa Clothianidin Bayer, racun perosak neuroactive digunakan pada 90 peratus daripada tanaman jagung Amerika Syarikat, adalah sangat berbahaya kepada lebah.
Kajian oleh University of Stirling UK pada
2012 mendapati bahawa lebah memakan hanya satu racun perosak mengalami kerugian 85 peratus dalam bilangan permaisuri sarang mereka dihasilkan.
Satu lagi kajian tahun lepas oleh Universiti Purdue mendapati bahawa jumlah racun perosak disalut pada satu kernel jagung sahaja telah cukup untuk membunuh puluhan ribu lebah.
Monsanto, Dow dan Bayer terus menafikan apa-apa hubungan atau salah laku walaupun terdapat bukti yang semakin meningkat yang bertentangan.

No comments:

Post a Comment