Pages

22 June 2013

Misteri Segi Tiga Bermuda

Selama beberapa dekad, Segitiga Bermuda di Atlantik telah menangkap imaginasi manusia dengan kehilangan yang tidak dapat dijelaskan seperti kapal, kapal terbang, dan manusia.
Beberapa spekulasi bahawa kuasa ajaib yang tidak diketahui dikawan tersebut yang menyebabkan kehilangan tidak dapat dijelaskan, seperti tempat eksperimen menangkap manusia untuk kajian; pengaruh benua hilang Atlantis; pusaran yang menghisap objek ke dalam dimensi lain dan spekulasi yang idak masuk akal. Beberapa penjelasan yang lebih mendalam dalam bidang sains, tetapi tidak dapat dibuktikan kesahihan. Ini termasuk lautan kembung (gas metana meletus dari perut lautan) dan gangguan dalam geomagnetik garis fluks.





Sebenarnya tempat misteri ini bukanlah berbentuk segitiga, tetapi disebabkan oleh batas-batas daripada petunjuk kapal-kapal atau pesawat terbang yang hilang lebih daripada bentuk segitiga itu sendiri. Segitiga itupun hanyalah merupakan sebuah imaginasi sahaja.

Apabila kita ambil peta, kita buka di bahagian Amerika Tengah, di sana terdapat banyak kepulauan Hindia Barat. Untuk mengetahui bagaimana bentuk dari Segitiga Bermuda itu, kita tarik garis dari kota Miami ke kota San Juan di Puerto Rico; dari San Juan ke pulau Bermuda; dan kembali ke Miami di daerah Florida, Amerika. Meskipun sebenarnya misteri Segitiga Bermuda ini “milik” orang Amerika, tak mengapalah kita turut memperbincangkannya. Sebenarnya tempat yang seakan segitiga bermuda ini juga terdapat di kawasan lain seperti di sebuah danau yang bernama Ontario, bahkan lebih “mengerikan” dari Segitiga Bermuda.

Daripada pelbagai kesimpulan, jarum kompas dan peralatan pesawat yang hilang itu didapati selalu terjadi gangguan teknikal apabila melalui kawasan berkenaan. Disimpulkan, di dasar laut sana terdapat sebuah medan magnetik yang kuat, yang mampu mengganggu kompas atau menarik kapal itu sampai ke dasar laut.


Tentera Laut Amerika Syarikat dan  Pengawal Pantai Amerika Syarikat menegaskan bahawa tidak ada penjelasan ghaib untuk bencana di laut. Pengalaman mereka menunjukkan bahawa gabungan kuasa alam dan kesilapan manusia penyebab utama. Mereka menambah bahawa tidak ada peta rasmi wujud yang menggambarkan sempadan Segitiga Bermuda. Badan Geografi  Amerika Syarikat  tidak mengiktiraf Segitiga Bermuda sebagai nama rasmi dan tidak mengekalkan fail rasmi di kawasan itu.
Lautan sentiasa menjadi tempat misteri kepada manusia, dan apabila cuaca busuk atau navigasi yang lemah, ia boleh menjadi tempat yang sangat berbahaya. Ini adalah benar di seluruh dunia. Tidak ada bukti bahawa kehilangan misteri berlaku dengan mana-mana kekerapan yang lebih tinggi di Segi Tiga Bermuda.


Sehingga kini, Segi Tiga Bermuda kekal sebagai misteri.....

No comments:

Post a Comment